Ballettermen en hun Betekenis
Bij Elena Ballet vinden we het belangrijk dat onze leerlingen niet alleen de dansbewegingen leren, maar ook de bijbehorende ballettermen begrijpen. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste ballettermen met een korte uitleg. Deze basiskennis helpt je om de techniek en de choreografieën beter te begrijpen en uit te voeren.
Waarom zijn Ballettermen in het Frans?
Ballettermen zijn in het Frans omdat de meeste ballettechnieken en -tradities hun oorsprong vinden in het hof van Frankrijk, met name tijdens de 17e eeuw onder het bewind van Koning Lodewijk XIV. Ballet ontwikkelde zich sterk aan het Franse hof, waar het een belangrijk onderdeel werd van de aristocratische cultuur. Lodewijk XIV, zelf een fervent danser, richtte in 1661 de Académie Royale de Danse op, de eerste officiële balletacademie ter wereld, en later de Académie Royale de Musique, die de basis legde voor wat nu bekendstaat als het Paris Opera Ballet.
De Franse dansmeesters en choreografen van die tijd legden de basis voor veel van de technieken en stijlen die we vandaag nog steeds in ballet gebruiken. Omdat deze academies en hun docenten Frans spraken, werden de termen in het Frans vastgelegd en verspreid over heel Europa en later de wereld.
Zelfs toen ballet zich verder ontwikkelde in andere landen, zoals Rusland en Italië, bleven de Franse termen behouden vanwege hun nauwkeurige en gedetailleerde beschrijvingen van de bewegingen en posities. Daarom worden ballettermen wereldwijd in het Frans gebruikt, ongeacht de taal van het land waar het ballet wordt beoefend.
Belangrijke ballettermen
Dit overzicht van ballettermen biedt je een basiskennis van de belangrijkste begrippen die je tijdens je balletlessen zult tegenkomen. Gedurende de lessen leren de leerlingen deze termen vanzelf kennen. Het kennen en begrijpen van deze termen helpt je niet alleen om beter te dansen, maar ook om de lessen en instructies van je docent volledig te begrijpen. Bij Elena Ballet streven we ernaar om onze leerlingen zowel de praktische als de theoretische kant van ballet bij te brengen, zodat ze zich volledig kunnen ontwikkelen in deze prachtige kunstvorm.
Posities van voeten

1ste positie De hielen aan elkaar, de voeten naar buiten gedraaid, gelijk aan de schouderlijn. De voeten staan met de hele voetzolen op de grond.
2e positie De voeten naar buiten gedraaid, gelijk aan de schouderlijn. De afstand tussen de voeten is de lengte van één tot anderhalve voet. Let op dat het gewicht in het midden blijft.
3e positie De voeten naar buiten gedraaid, gelijk aan de schouderlijn. De hiel van de ene voet tegen het midden van de andere voet. De heupen blijven recht naar voren.
4e positie De voeten naar buiten gedraaid, de ene voet voor de andere. De afstand tussen de voeten is de lengte van één voet. De heupen blijven recht naar voren.
5e positie De voeten naar buiten gedraaid. De hiel van de ene voet tegen de tenen van de andere voet. De heupen blijven recht naar voren.
6e positie De voeten in de eerste positie parallel, voeten naast elkaar.
Posities van armen

1ste positie Plaats de armen gebogen voor het lichaam. Houd hierbij navelhoogte aan. De topjes van de vingers raken elkaar net niet.
2e positie Verplaats de armen opzij en plaats ze net iets onder schouderhoogte. De armen zijn nog lichtgebogen, maar van voren zien ze er horizontaal gestrekt uit.
3e positie Dit is een combinatie tussen de 1e en 2e positie. Plaats de ene arm opzij en de andere arm gebogen naar voren. Welke arm moet naar voren? De omgekeerde arm van het voorste been (vb. linkerbeen + rechterarm voor).
4e positie Hiervoor heb je twee opties. Optie 1: Plaats de ene arm opzij en de andere arm gebogen omhoog. De arm is lijn met het hoofd.
5e positie Voor de 5e positie plaats je beide armen omhoog. Houd een mooie ovale vorm aan, waarbij de toppen van de vingers elkaar niet raken.